boodschappenlijst
Je hebt nog geen artikelen aan je boodschappenlijstje toegevoegd
    Let op: Dit is geen online bestelling.
    Sending Message

    Zout; mag het ietsje minder?

    Zout; mag het ietsje minder?

    Gezond eten, hoe doe je dat? Coop helpt, door maandelijks panelavonden te organiseren. De eerste bij Coop Lunteren ging over zout. Hoe ongezond is het eigenlijk? En hoe minder je?

    Zout is een heerlijke smaakmaker, maar niet zo gezond als je er veel van binnen krijgt. Per jaar eten we wel een kilo teveel. Samen met ons klantenpanel zochten we naar oplossingen hoe we dit kunnen minderen, en dat is nog niet zo makkelijk.

    Zelf geen zout meer toevoegen is natuurlijk een goede stap, maar daarmee kom je nog niet tot de aanbevolen 6 gram per dag. In voedingsmiddelen zit veel zout verborgen, waardoor we ongemerkt veel zout binnen krijgen. Nederlanders krijgen het meeste zout binnen via brood, vleesproducten en kaas. Ook in kant-en-klaarmaaltijden, pizza’s, soepen, sauzen, hartige snacks, roomijs, koekjes én gebak zit veel zout. Snelste oplossing: minder bewerkte producten eten en meer zelf koken. In dit artikel geven we alvast wat inspiratie!

    Ongezouten feiten

    • Advies is maximaal 6 gram per dag, maar gemiddeld eten mensen 9 gram zout per dag.
    • Zes gram zout is ongeveer 1 theelepel.
    • Je hebt zout nodig, maar om gezond te blijven, is 3 à 4 gram zout per dag genoeg.
    • Per jaar eten we als volwassenen gemiddeld 1 kilo zout per persoon te veel.
    • 80% van het zout dat we eten komt uit bewerkte voedingsmiddelen zoals brood, kaas en pizza’s. Slechts 20% voegen we zelf toe.

    Wil je wel eens checken hoeveel zout jij eet? Kijk op nierstichting.nl voor de zoutmeter.

    Recept: Pizza met minder zout

    Als je wilt minderen met zout maak de pizza dan helemaal zelf klaar.

    Bekijk het recept voor pizza met minder zout

    Welke kruiden en specerijen zijn goede zoutvervangers?

    • zwarte of witte peper
    • knoflook
    • ui-achtigen: (rode) ui, bosui, prei en bieslook
    • kruidnagel(poeder) en nootmuskaat
    • kaneel is niet pittig, maar kan wel een sterke smaaksensatie geven
    • gember
    • mosterd(zaad)
    • mierikswortel (Kühne)
    • tijm, rozemarijn, oregano, peterselie, laurier, marjolein, basilicum, koriander, munt, dille

    Bekijk hier hoe je kipkruiden maakt zonder zout!

    Recept: Gegrilde spruiten met witvis

    Door groenten te grillen worden de smaken intenser. Het brengt de natuurlijke suikers naar boven.

    Bekijk het recept voor gegrilde spruiten met witvis 

    App: Kies ik gezond?

    In de Schijf van Vijf vind je vooral producten zonder toegevoegd zout. Aan brood, kaas, gezouten vis en peulvruchten uit blik of pot is wel zout toegevoegd, maar die leveren ook nuttige voedingsstoffen. Er zijn ook producten waaraan veel zout is toegevoegd die weinig voedingsstoffen bevatten, zoals sauzen, snacks, koek en gebak. In de app Kies ik gezond van Het Voedingscentrum kun je kijken welke producten in de Schijf van Vijf staan. Staat jouw gegeten product er niet in, dan kijk je op ‘minder vaak en minder veel buiten de Schijf van Vijf eten’. Hier wordt ook een keuze aangeboden om het product te vervangen voor iets wat wel in de Schijf van Vijf staat.

    Bekijk de app Kies ik gezond van het Voedingscentrum

    Meepraten in het klantenpanel?

    Lijkt het jou ook een keer leuk om mee te praten over belangrijke thema’s rond voedsel en boodschappen? Geef je dan hier op voor het digitale luisterpanel. Je krijgt dan ± 10x per jaar een enquête toegestuurd.