boodschappenlijst
Je hebt nog geen artikelen aan je boodschappenlijstje toegevoegd
    Let op: Dit is geen online bestelling.
    Sending Message

    Snoepen zonder suiker tips | Keukentafel.nl

    ZOET ZONDER SUIKER

    Snoepen doen we graag, maar we willen wel gezond leven. Blogger Wendy de Laat (30 jaar) is een enorme zoetekauw, maar eet geen suiker. Toch weet ze heel veel lekkers op tafel te toveren. Hoe doet ze dat?

    Wendy de Laat : “Twee liter cola én twee blikjes energydrink per dag. In mijn thee drie scheppen suiker. Tel daarbij repen, snoepjes en koekjes op en je had mijn zoete inname van een paar jaar geleden. Ik had een ontzettend drukke baan en was constant moe. Die suikertoevoer dacht ik nodig te hebben om het vol te houden, maar uiteindelijk bleek suiker de oorzaak van mijn vage klachten: veel hoofdpijn, opgezwollen vingers, last van mijn gewrichten, altijd moe, nooit lekker in mijn vel. Toen de natuurarts in februari 2013 voorstelde dat ik de suiker uit mijn menu zou schrappen, flitste direct het beeld van mijn opa met diabetes door mijn hoofd, met op zijn verjaardag zo’n smakeloos diabetes-gebakje.”

     

    In één keer

    “Ik heb alle suikerproducten weggegooid en ben in één keer gestopt. Dat zou ik niemand aanraden. Ik was enorm chagrijnig, had hoofdpijn, buikpijn en was supermoe. Toch hield ik het vol en na drie weken voelde ik me lichter. Ik viel daadwerkelijk tien kilo af, maar ik voelde me vooral geestelijk lichter, fitter. Ik begon een blog. Ik wilde mijn ervaringen met een suikervrij leven opschrijven, omdat ik merkte dat mijn zoektocht en recepten inspirerend voor anderen werkten. Inmiddels heeft Blij Zonder Suiker bijna 35.000 unieke bezoekers per maand.”

     

    Heel hyper

    “Een keukenprinses was ik niet, maar het werd mijn doel om koekjes en cakes zonder geraffineerde suiker te maken. Ik ben nog steeds een zoetekauw, vooral in periodes van stress, maar nu grijp ik naar iets wat ik zelf gebakken heb in plaats van een reep uit de automaat. Natuurlijk eet ik wel eens suiker, maar wel zo min mogelijk. Ik probeer de 80/20 regel toe te passen. 80 procent van de tijd eet ik suikervrij, maar als ik met mijn vriend uiteten ben, neem ik wel dat toetje. En dan geniet ik er ook echt van, hoewel ik daarna wel vaak heel hyper word. Ik vind de meeste koekjes inmiddels veels te zoet. Blijkbaar is mijn smaak flink veranderd.”

     

    Tips van Wendy

    • Zorg dat je gezonde alternatieven om te bakken in huis hebt.
    • Wees niet bang dat iets mislukt. Bij mij gebeurt dat soms ook de eerste drie keer. Juist als je een gewoon recept suikervrij probeert te maken, zijn de verhoudingen anders.
    • Houd vol en probeer het uit. Het ene ingrediënt kan beter bij jouw smaak of het recept passen dan het andere.
    • Wees niet te streng voor jezelf. Je doet je best, maar als je toch af en toe suiker eet, gun jezelf dat dan en geniet er ook echt van.
    • Ik kan niet alles in de supermarkt vinden. Soms moet ik voor een ingrediënt naar een toko, maar ik merk wel dat er steeds meer te krijgen is.
    Nog geen reacties.

    Geef een reactie