boodschappenlijst
Je hebt nog geen artikelen aan je boodschappenlijstje toegevoegd
    Let op: Dit is geen online bestelling.
    Sending Message

    Survivaltips: kookles voor kersverse kamerwoners

    Survivaltips: kookles voor kersverse kamerwoners

    Ze mogen dan wel studeren voor iets slims, maar van koken hebben ze nog geen kaas gegeten. Met de kooktips van Tineke van den Berg (57) toveren kersverse studenten op kamers iets lekkers en gezonds op tafel.

    Plantip: maak een weekplan en je krijgt alles binnen

    “Maak elke week een kookplan. Elke dag moet je voldoende groente, fruit, vlees of vis, peulvruchten, graanproducten of aardappels eten. Hoe zorg je er nou voor dat je alles binnenkrijgt? Door te plannen! Neem je weekplan samen met een grote boodschappentas mee naar de winkel en doe in één keer inkopen voor de hele week. Je kunt zo ingrediënten voor verschillende maaltijden combineren. Bovendien besteed je minder geld en bespaar je tijd.”

    Groentetip: zelfde groente, andere smaak

    “Snijd wortelen, tomaten en courgette klein en roerbak ze in de pan. Doe er de ene dag Italiaanse kruiden doorheen en de andere dag Aziatische. Combineer de groente de ene keer met pasta en de andere keer met rijst. Zo maak je verschillende gerechten met dezelfde groente en krijg je veel vitaminen binnen. Door slim te variëren eet je minder dezelfde kost en gooi je minder weg. Goedkoop én gezond.”

    Kruidentip: koop kruidenplantjes

    “Kruiden geven karakter aan de maaltijd. Koop verse kruidenplantjes waar je kruiden vanaf kunt knippen. Verse kruiden door je maaltijd zijn lekker en gezond. Zet de plantjes in een potje en geef ze af en toe water. Zo heb je altijd verse kruiden binnen bereik en hoef je niet elke keer voorverpakte verse kruiden te kopen. Dat scheelt in de kosten. Wist je dat verse basilicum, selderij en munt ook heel lekker smaken in smoothies? Een gezond en snel ontbijt.”

    Slatip: maak sladressing voor de hele week

    “Maak een grote hoeveelheid sladressing en bewaar dit in een flesje. Met een dressing van 100 ml azijn, 300 ml olijfolie, een scheutje limonade en wat zout en peper kun je de hele week vooruit. Bewaar de dressing buiten de koelkast, want anders wordt de olijfolie dik. Koop een krop sla en geen voorverpakte gesneden sla, dit is goedkoper en je kunt er veel meer salade van maken.”

    Aardappeltip: kook twee keer zoveel aardappels

    “Aardappels zijn een bron van vezels en vitamine C en B6 en geven je lichaam veel energie. Aardappels zijn makkelijk te bereiden en erg gezond. Maak je een gerecht met aardappels, kook dan twee keer zoveel piepers. Bewaar de overgebleven aardappels in de koelkast en maak er de volgende dag iets anders mee. Bijvoorbeeld een stamppot, gebakken of gegratineerde aardappels of een puree. Dit scheelt in de kosten.”

    Vegatip: rauwe groentesnacks of een mega groene maaltijd

    “Als je op een dag nog niets groens hebt gegeten, kies dan ’s avonds voor een roerbakschotel met veel groen of een ratatouille. Zo krijg je in één keer de noodzakelijke vitamines binnen. Je kunt ook in stukken gesneden rauwe wortel, paprika of komkommer meenemen naar college. Rauwe groenten bevatten meer vitamines dan gekookte groenten.”

    Vegatip: eet wat vaker zonder vlees

    “Bijvoorbeeld met deze maaltijdsoep met linzen. Snijd hiervoor 2 rode paprika’s in repen en 2 uien in ringen. Bak de uien, met een teentje knoflook en de paprikarepen in een pan. Voeg daar een theelepel korianderpoeder en een theelepel gemalen komijn aan toe. Voeg daar na een paar minuten een pot kikkererwten, een pot linzen en een blik tomatenblokjes aan toe. Voeg vervolgens een bouillonblokje toe en genoeg water zodat alles onderstaat. Roer door en laat 10 minuten koken.”

    ONZE DESKUNDIGE

    Tineke van den Berg (57) runt samen met boer Tom Stadsboerderij Almere. Dit is een biologisch- dynamisch stadslandbouwbedrijf met koeien, akkerbouw en groenteteelt. Studenten op kamers geeft ze kookworkshops om hen te laten ervaren dat koken leuk en niet moeilijk is. Haar missie is het bewustzijn van de jongeren te vergroten over duurzaam koken en inkopen. Ze heeft een zoon (17) en een studerende dochter (20).