boodschappenlijst
Je hebt nog geen artikelen aan je boodschappenlijstje toegevoegd
    Let op: Dit is geen online bestelling.
    Sending Message

    Hoe zit dat? Energydrankjes, kind op dieet, stroop en hoeveel boterhammen

    Hoe zit dat? Energydrankjes, kind op dieet, stroop en hoeveel boterhammen

    Gezond eten lijkt zo simpel, maar roept ook veel vragen op. In deze rubriek geven we antwoord op al jullie gezondheidsvragen.

    Jenny Raven (46): “Mijn dochter wil energydrankjes. Kan dit kwaad?”

    Kinderen tot 13 jaar krijgen het advies om geen dranken met veel cafeïne te nemen, zoals koffie of energiedrank. Voor jongeren tussen de 13 en 18 geldt het advies van maximaal één drankje per dag. Wie regelmatig te veel cafeïne binnenkrijgt, kan last krijgen van o.a. rusteloosheid, angsten, prikkelbaarheid, hoofdpijn, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen. Te veel cafeïne kan het ook moeilijk maken om in slaap te vallen. Daarnaast hebben de drankjes een hoog suikergehalte: 8 tot 15 gram koolhydraten per 100 milliliter, zo’n 2 tot 4 suikerklontjes! Het drinken van veel suikerhoudende dranken vergroot de kans op overgewicht en diabetes type 2. Het hoge suikergehalte vertraagt de opname van vocht in de darmen waardoor het lichaam kan uitdrogen. Drink daarom ook altijd voldoende water.

    Mara Rozendaal (44): “Hoe ga je als gezin om met een kind op dieet?”

    Als een kind bijvoorbeeld geen gluten of ei mag, kun je het best vervangende producten geven zodat wat er op het bord van het kind ligt niet heel anders lijkt. Is het dieet echter vanwege het gewicht, dan is het goed als het hele gezin meedoet. Het is voor alle gezinsleden goed om gezonder te eten. Het belangrijkst is om op de gezamenlijke eetmomenten de verschillen tussen wat het kind op dieet krijgt en de andere gezinsleden te beperken. De gezinsleden die niet op dieet zijn kunnen eventueel op die momenten wel meer eten.

    Romilda Fraterman (30): “Is stroop echt wel zo natuurlijk? En hoe zit dat met kokosbrood?”

    Appelstroop bevat bepaalde mineralen zoals ijzer, kalium, magnesium en fosfor, maar bestaat ook voor meer dan de helft uit suiker. Het is daarom verstandig om maximaal één boterham met appelstroop per dag te eten. Maar een keer per dag op je boterham kan prima. Hetzelfde geldt een beetje voor kokosbrood. Eet bij je stroop en kokosbrood altijd volkorenbrood als gezond tegenwicht. Volkoren producten verlagen het risico op bepaalde hartziekten en diabetes type 2. Daarnaast leveren ze koolhydraten, vezels, ijzer en B-vitamines.

    Wilma Kooistra (41): “Hoeveel boterhammen moeten schoolgaande kinderen eten?”

    Voor kinderen van 4 tot 8 jaar zijn 2 tot 4 boterhammen per dag een normale hoeveelheid. Voor kinderen van 9 tot 13 jaar zijn dat er 4 tot 6. Meisjes ouder dan 13 jaar hebben genoeg aan ongeveer 4 tot 5 sneetjes per dag en jongens ouder dan 13 jaar hebben veel energie nodig; zij kunnen wel 6 tot 8 sneetjes per dag gebruiken. Natuurlijk kan het de ene dag meer zijn dan een andere dag en maakt het ook uit hoe actief een kind is.

    Meer advies op maat? Kijk op voedingscentrum.nl/gezond-eten-met-deschijf-van-vijf