boodschappenlijst
Je hebt nog geen artikelen aan je boodschappenlijstje toegevoegd
    Let op: Dit is geen online bestelling.
    Sending Message

    Hoe zit dat? Chilisaus, verse kruiden, ‘Light’-drankjes en tosti’s.

    Hoe zit dat? Chilisaus, verse kruiden, ‘Light’-drankjes en tosti’s.

    Gezond eten lijkt zo simpel, maar roept ook veel vragen op. In deze rubriek geven we antwoord op al jullie gezondheidsvragen.

     

    Erika van Koert (32): “Is groente uit pot of blik wel of niet slechter dan verse groente?”

    Blik-, diepvries- en potgroenten bevatten evenveel voedingsstoffen als onbewerkte groenten. In groente zit onder andere vitamine C, vitamine A, foliumzuur, kalium, ijzer en calcium. De hoeveelheden voedingsstoffen zijn bij elke soort anders, maar zelfs binnen dezelfde soort kunnen verschillen bestaan. Aan blik-, diepvries- en potgroenten kan wel zout en/of suiker zijn toegevoegd. Dit staat op het etiket. Groente à la crème uit een pakje of pot staat dan ook niet in de Schijf van Vijf, omdat er meer vet en zout in zit dan in gekookte groente.

    Anneliese de Waal (24) “Kan ik elke dag chilisaus eten of is dat ongezond?”

    Sauzen bevatten vaak veel calorieën en sausmixen vaak veel zout. Kijk bij de voedingswaarde hoeveel suiker, zout en/of verzadigd vet het product bevat. Een handige manier om hierachter te komen is de nieuwe app van het Voedingscentrum ‘Kies ik gezond?’ Probeer eens wat kruidiger te koken. Dan krijgt alles meer smaak en heb je minder behoefte aan saus om een gerecht smaak te geven.

    Jolanda Pijnenburg (48): “Zijn light producten nu wel of niet beter?”

    ‘Light’ is een beschermde claim. Light-producten kunnen om verschillende redenen ‘light’ zijn. In light-producten zit óf minimaal 30% minder suiker zoals frisdrank of jam, óf 30% minder vet, bijvoorbeeld bij kaas. Of deze light-producten beter zijn, hangt van het product af. Aan frisdranken is bijvoorbeeld zoetstof toegevoegd in plaats van suiker. Zoetstoffen bevatten nauwelijks calorieën en light-frisdrank dus ook niet. Toch is het goed om jezelf aan te leren om frisdrank vaker te laten staan en te kiezen voor water.

    Bij vaste voedingsmiddelen geldt dat als er minder suiker of minder vet in een product zit (light), dat dit niet betekent dat er ook minder calorieën in zitten. De hoeveelheid calorieën in een vast voedingsmiddel wordt bepaald door de hoeveelheid koolhydraten, vet en eiwit. In een product met minder vet kunnen meer koolhydraten of eiwit zitten dan in het oorspronkelijke product. Light-chips en gewone chips zijn allebei calorierijke producten die je beter alleen bij uitzondering kunt eten.

    Tonnie Muijen (36): “Bevat een tosti meer calorieën dan een boterham met ham en kaas?”

    Een tosti bevat niet meer calorieën dan een dubbele boterham met ham en kaas. Een klassieke tosti, bestaande uit 2 witte boterhammen, besmeerd met halvarine en belegd met 2 plakken 48+ kaas en één plak ham, bevat 459 kilocalorieën en 13,6 gram verzadigd vet. Wil je een tosti met minder calorieën kies dan voor volkorenbrood, halvarine, één plak 30+ kaas en een plak ham. Deze variant bevat 310 kilocalorieën en 5 gram verzadigd vet. En laat het bakje ketchup om in te dopen weg.